Wat is Hubspot? 

All-in-one software voor Marketing, Sales en Services.

In dit schrijven wordt uitgelegd wat Hubspot is en waarvoor je het kunt gebruiken. Welke bedrijven er baat bij hebben om het te gebruiken en wat je ermee kunt bereiken.

HubSpot is een all-in-one software marketing platform dat marketeers, ondernemers en commerciële teams helpt om meer bezoekers, leads en klanten binnen te halen.

Het platform biedt drie belangrijke diensten:

  • Sales (door middel van een CRM en sales tools)
  • Marketing (marketing automation software)en Services.
  • CMS een eigen Content Management System (CMS) bij zit. 

 

Waaruit bestaan de platforms?

Het gratis HubSpot CRM bestaat uit een systeem dat inzicht en overzicht biedt. Hierin staat de klant centraal. Deze inzichten zorgen ervoor dat je het klantproces en de klantbeleving kunt verbeteren.

Dankzij het Marketing Automation platform genereer je meer traffic en meer leads. Uiteindelijk kan dit zorgen voor een stijging in het aantal verkopen. Daarmee neemt ook de omzet toe.

Met Sales Professional heb je een breed scala aan verkooptools. Deze tools zijn handig om efficiëntere Sales binnen te halen.

Het Services-platform zorgt ervoor dat je klanten langer behoudt. Het platform is helemaal gericht op klanttevredenheid

Met het CMS bouw je een website en houd je berichten bij. Het CMS van HubSpot heeft alle voordelen van een volledig geïntegreerd content platform.

Het ontstaan van HubSpot

HubSpot is in 2004 ontstaan op de MIT, na een ontmoeting tussen toenmalig studenten Brian Halligan en Dharmesh Shah. Ze studeerden op dat moment af. Brian Halligan hield zich bezig met go-to-market-strategie. Hij ontdekte dat consumenten heel goed werden in het blokkeren van interruptive marketing en van verkooptechnieken. De oude manier van verkopen werkte niet meer.

Ondertussen was Dharmesh bezig met zijn blog OnStarups. Zijn blog maakte een grote groei door. Hij had zo goed als geen budget, maar had wel meer verkeer dan de grote bedrijven met professionele marketing teams

Shah en Halligan hebben vele gesprekken gehad over de werking van marketing. Ze werden het eens: mensen willen geholpen worden, in plaats van aangevallen door marketingmensen. Het marketing- en verkoopproces moest menselijker. Vanuit die gedachtegang werd HubSpot opgericht.

Shah en Halligan leiden nog altijd het bedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boston. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. Vandaag de dag zijn meer dan 50.000 bedrijven aangesloten bij HubSpot.

Koppelingen met andere systemen

Je kunt HubSpot feilloos gebruiken met andere systemen. Zo kun je HubSpot bijvoorbeeld koppelen aan NetSuite, Salesforce, SugarCRM, en Microsoft Dynamics CRM. Dat zijn nog lang niet alle tools die met dit platform kunnen worden gebruikt

Als het gaat om marketing- en salestools, kun je nog veel meer koppelingen maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door API’s te schrijven. Tools die compatibel zijn, zijn onder meer Zapier, SurveyMonkey, Shopify, Eventbrite, Hotjar en meer.

Werken met inbound marketing

HubSpot is opgebouwd vanuit de gedachtegang van de inbound marketing. Bij deze methodologie staat de klant centraal. Je zorgt voor een verkoop door het de klant zo makkelijk mogelijk te maken en voor een goede klantbeleving te zorgen. Volgens HubSpot doen potentiële klanten vaak zelf onderzoek naar problemen die hun problemen zouden kunnen oplossen. Daar liggen dus kansen voor marketeers en bedrijven.

Bij inbound marketing gaat het erom dat er wordt gewerkt met de juiste processen. Je trekt alleen meer bezoekers en potentiële klanten als je de juiste processen inzet. Op die manier trek je meer goede, gekwalificeerde leads aan.

Identify, connect, explore, advise

De tactiek achter inbound marketing bestaat uit vier onderdelen: identify, connect, explore en advise. Dit is hoe het werkt:

Identify: Wie is jouw potentiële klant en hoe levert deze kansen op voor jou? Hoe zou jouw sales funnel eruit moeten zien? Hoe zorg je ervoor dat deze schaalbaar en voorspelbaar is?

Connect: Maak de verbinding met een lead. Marketeers en verkoopmedewerkers helpen de lead te bepalen welke urgentie een probleem heeft. Op die manier worden leads gekwalificeerde leads.

Adviseren: Marketeers geven advies aan gekwalificeerde leads. Je legt uit waarom uitgerekend jouw product of dienst een oplossing voor het probleem biedt.

Buyer persona

Om goed te kunnen werken met HubSpot, is het belangrijk dat je met buyer persona’s werkt.

Wat is een buyer persona?

In het Nederlands noemen we dit ook wel een ijkpersoon. Deze ijkpersoon is een denkbeeldig persoon, aan wie je je product of dienst verkoopt.

Een buyer persona stel je op aan de hand van een paar vragen. Zo begin je met het nadenken over de achtergrond van de ijkpersoon. Wat voor werk doet deze persoon? Wat voor carrière zou hij of zij nog willen maken? Hoe ziet de samenstelling van de familie eruit? Het is belangrijk om persona's te maken.

Nu ga je nadenken over de demografische kenmerken: Is je doelgroep mannelijk of vrouwelijk? Hoe oud is je ijkpersoon ongeveer, wat is het inkomen en waar komt je ijkpersoon vandaan?

Daarna ga je nadenken over de overige kenmerken: hoe gedraagt je buyer persona zich? Hoe communiceert je ijkpersoon (heeft hij of zij een secretaresse?)? Ontvangt de ijkpersoon liever een e-mail of een telefoontje?

Al deze factoren helpen je om je doelgroep beter in beeld te brengen. Zo kom je erachter hoe je HubSpot het best kunt inzetten en hoe jij het best contact kunt maken met je klant.

Buyer journey

Net zo belangrijk als de buyer persona is de buyer journey. Deze bestaat uit drie fasen: Awareness, Consideration en Decision. Tijdens de Awareness-fase gaat de klant op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem, of naar een manier om een doel te bereiken. Dit is waar jouw product of dienst in beeld moet komen.

Tijdens de Consideration-fase denkt de klant na over jouw product of dienst als oplossing. Is jouw product of dienst inderdaad de beste oplossing voor het probleem? Hier leg je uit waarom jij vindt van wel.

Voordat de Decision-fase begint, vraag je jezelf af wat de klant doet om zijn of haar keuze te maken. Wat zijn de voordelen van jouw product tegenover anderen? Zijn er nog andere belanghebbenden bij het maken van de keuze? Dit soort vragen moeten beantwoord worden.

All-in-one marketing oplossing

HubSpot is een complete oplossing voor marketeers en bedrijven. Met dit platform kun je meer leads genereren. Deze leads worden uiteindelijk terugkerende klanten. Met de bovenstaande tips is de kans op succes het grootst!

Wil je eens weten hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Boek hieronder dan een meeting.

Boek een Gratis consult

footer-image-roundabout
footer-image-primarox
footer-image-Angarde
footer-image-eckoh