Wat is Hubspot? 

In deze blog wordt uitgelegd wat Hubspot is en waarvoor je het kunt gebruiken. Welke bedrijven er baat bij hebben om het te gebruiken en wat je ermee kunt bereiken.

Hieronder vind je informatie over Hubspot. Wil je iets specifieks lezen? Klik hieronder dan op om naar dat deel van het blog te springen. Alles weten? Scroll dan lekker door.

  1. Hubspot all-in-one sales, marketing en services platform
  2. Waaruit bestaat het Hubspot platform?
  3. Het ontstaan van HubSpot
  4. Koppelingen met andere systemen
  5. Werken met inbound marketing
  6. Identify, connect, explore, advise
  7. All-in-one marketing oplossing
  8. Wat is een buyer persona?
  9. Buyer journey

Hubspot all-in-one sales, marketing en services platform

HubSpot is een all-in-one sales, marketing en service platform dat marketeers, ondernemers en commerciële teams helpt om meer bezoekers, leads en klanten binnen te halen.

Het Hubspot platform biedt:

  • een gratis CRM (Customer relation management)
  • een uitgebreid CMS voor het maken van website's pagina's en blogs
  • een e-mailprogramma
  • workflow om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren,
  • een sociale media activiteiten planner
  • een advertentie campagne-tool
  • een diepe analytics-tool
  • Landingspagina's
  • Call to action
  • Formulieren
  • Sales funnel
  • Taken 
  • een rapportage-dashboard
  • een ticket programma voor service

Waaruit bestaat het Hubspot platform?

Het gratis HubSpot CRM is een systeem waarmee je je marketing en sales contacten in één omgeving hebt staan dit zorgt voor in- en overzicht. De klant staat hierin centraal. Deze inzichten zorgen ervoor dat je het prospect- en klantproces bij kunt houden en deze beter kunt voorzien van relevante informatie.

De tools die in het Marketing en Sales Automation platform zorgen ervoor dat je op een gestructureerde manier je activiteiten kunt uitvoeren en dit zorgt ervoor dat je meer traffic en meer leads genereert dat uiteindelijk voor nieuwe klanten moet zorgen.

Te denken valt aan een uitgebreide manier om landingpagina's te maken. Met duidelijke formulieren, Call to action buttons. Bovendien zit er een mogelijkheid in om e-mails te sturen, geautomatiseerde follow up mails via marketing automation. Niet te vergeten een Hubspot CRM waarbij je alle leads en klanten in kunt zetten. Al deze tools zitten in één systeem waar je uiteindelijk mee kan zorgen voor een stijging in het aantal leads, klanten en zo verkoop. Daarmee neemt ook de omzet toe. Je kunt hier met je collega's in werken.

Met Sales Professional heb je een breed scala aan verkoop tools. Deze tools zijn handig om efficiëntere Sales binnen te halen. Te denken valt aan workflows, Sales funnels, taken, CRM, email automation.

Het Services-platform zorgt ervoor dat je klanten beter kunt inspelen op de behoefte van de klant en deze zo beter kunt informeren, service en zo langer behoudt. Het platform is helemaal gericht op klanttevredenheid.

Met het CMS bouw je een website die voor je gaat werken. Het CMS van HubSpot met de daarbij behorende formulieren, call to actions heeft alle voordelen van een volledig geïntegreerd content platform.

Het ontstaan van HubSpot

HubSpot is in 2004 ontstaan op de MIT, na een ontmoeting tussen toenmalig studenten Brian Halligan en Dharmesh Shah. Ze studeerden op dat moment af. Brian Halligan hield zich bezig met go-to-market-strategie. Hij ontdekte dat consumenten heel goed werden in het blokkeren van interruptive marketing en van verkooptechnieken. De oude manier van verkopen werkte niet meer.

Ondertussen was Dharmesh bezig met zijn blog OnStarups. Zijn blog maakte een grote groei door. Hij had zo goed als geen budget, maar had wel meer verkeer dan de grote bedrijven met professionele marketing teams

Shah en Halligan hebben vele gesprekken gehad over de werking van marketing. Ze werden het eens: mensen willen geholpen worden, in plaats van aangevallen door marketingmensen. Het marketing- en verkoopproces moest menselijker. Vanuit die gedachtegang werd HubSpot opgericht.

Shah en Halligan leiden nog altijd het bedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boston. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. Vandaag de dag zijn meer dan 50.000 bedrijven aangesloten bij HubSpot.

Koppelingen met andere systemen

Je kunt HubSpot feilloos gebruiken met andere systemen inmiddels zijn er meer dan 500 andere tools die je direct kunt koppelen aan Hubspot. Zo kun je HubSpot bijvoorbeeld koppelen aan NetSuite, Salesforce, SugarCRM, en Microsoft Dynamics CRM. Dat zijn nog lang niet alle tools die met dit platform kunnen worden gebruikt.

Als het gaat om marketing- en salestools, kun je nog veel meer koppelingen maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door API’s te schrijven. Tools die compatibel zijn, zijn onder meer Zapier, SurveyMonkey, Shopify, Eventbrite, Hotjar en vele meer.

Werken met inbound marketing

HubSpot is opgebouwd vanuit de gedachtegang van de inbound marketing. Bij deze methodologie staat de klant centraal. Je zorgt dat je de prospect aantrekt naar je website door relevante content te maken in de verschillende fases van het aankoopproces. De klanten die je hebt maakt je het makkelijk door het versturen van de juiste informatie in de verschillende koopfases. Hierdoor kan deze een zo goed mogelijk besluit kan nemen om de aankoop te doen. Volgens HubSpot doet 57% van de  B2B potentiële klanten tegenwoordig vaak zelf eerst onderzoek op internet om problemen op te lossen voordat zij contact leggen met een bedrijf.

Inbound marketing  en inbound sales zorgen ervoor dat je zowel in awareness, consideration of decision fase aanwezig bent en dat er gewerkt met de juiste processen. Je trekt alleen meer bezoekers en potentiële klanten als je de juiste processen inzet. Op die manier trek je meer goede, gekwalificeerde leads aan.

Identify, connect, explore, advise

De tactiek achter inbound sales bestaat uit vier onderdelen:

  • Identify
  • Connect
  • Explore
  • Advise

Identify: Wie is jouw potentiële klant en hoe levert jij deze kansen op voor jou? Hoe zou jouw sales funnel eruit moeten zien? Hoe zorg je ervoor dat deze schaalbaar en voorspelbaar is?

Connect: Maak de verbinding met een lead. Marketeers en verkoopmedewerkers helpen de lead te bepalen welke urgentie een probleem heeft. Op die manier worden leads gekwalificeerde leads.

Adviseren: Marketeers geven advies aan gekwalificeerde leads. Je legt uit waarom uitgerekend jouw product of dienst een oplossing voor het probleem biedt.

Buyer persona

Om goed te kunnen werken met HubSpot, is het belangrijk dat je met buyer persona’s werkt. Wil jezelf aan de slag met het maken van je ideale klant profiel - dit helpt je zeker met het produceren van de juiste content in de verschillende fases. 

Open dit bestand en ga ermee aan de slag.

Wat is een buyer persona?

In het Nederlands noemen we dit ook wel de ideale klant. Deze ideale klant is een denkbeeldig persoon, aan wie je je product of dienst verkoopt.

Een buyer persona stel je op aan de hand van een paar vragen. Zo begin je met het nadenken over de achtergrond van de ideale klant. Wat voor werk doet deze persoon? Wat voor carrière zou hij of zij nog willen maken? Hoe ziet de samenstelling van de familie eruit? Het is belangrijk om persona's te maken.

Nu ga je nadenken over de demografische kenmerken: Is je doelgroep mannelijk of vrouwelijk? Hoe oud is je ideale klant ongeveer, wat is het inkomen en waar komt je ijkpersoon vandaan?

Daarna ga je nadenken over de overige kenmerken: hoe gedraagt je buyer persona zich? Hoe communiceert je ideale klant (heeft hij of zij een secretaresse?)? Ontvangt de ideale klant liever een e-mail of een telefoontje?

Al deze factoren helpen je om je doelgroep beter in beeld te brengen. Zo kom je erachter hoe je HubSpot het best kunt inzetten en hoe jij het best contact kunt maken met je klant.

Buyer journey

Net zo belangrijk als de buyer persona is de buyer journey. Dit is de fase waarin een koper zich bevindt. Deze bestaat uit drie fasen:

  • Awareness
  • Consideratie
  • Decision

Awareness-fase

Tijdens de Awareness-fase gaat de klant op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem, of naar een manier om een doel te bereiken. Dit is waar jouw product of dienst in beeld moet komen.

Consideration-fase

Consideration-fase denkt de klant na over jouw product of dienst als oplossing. Is jouw product of dienst inderdaad de beste oplossing voor het probleem? Hier leg je uit waarom jij vindt van wel.

Decision-fase

Voordat de Decision-fase begint, vraag je jezelf af wat de klant doet om zijn of haar keuze te maken. Wat zijn de voordelen van jouw product tegenover anderen? Zijn er nog andere belanghebbenden bij het maken van de keuze? Dit soort vragen moeten beantwoord worden.

Wil jezelf aan de slag met het maken van buyer persona's. Kun je hieronder template downloaden. 

Download template buyer persona

All-in-one marketing oplossing

HubSpot is een complete oplossing voor marketeers en bedrijven. Met dit platform kun je meer leads genereren. Deze leads worden uiteindelijk terugkerende klanten. Met de bovenstaande tips is de kans op succes het grootst!

Wil je eens weten hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Boek hieronder dan een meeting bij het Hubspot bureau Amsterdam Online Marketing Business.

Boek een Gratis Kennismakingsgesprek

placeholder_200x200

Iets krachtigs

Vertel de lezer meer

De kop en subkop vertellen ons wat je aanbiedt en de formulierkop sluit de deal. Hier kun je uitleggen waarom jouw aanbod zo geweldig is dat je er een formulier voor wilt invullen.

Onthou:

  • Opsommingen zijn geweldig
  • Om voordelen uit te leggen en
  • van bezoekers leads te maken.
footer-image-roundabout
footer-image-primarox
footer-image-Angarde
footer-image-eckoh