Krijg direct meer leads via LinkedIn automation tool Joobi
Boek GRATIS demo

 

Wat is content marketing?

De afgelopen jaren is er steeds meer geschreven over content marketing. Voor bedrijven die succesvol zijn met het maken van juiste content heeft dit geen windeieren gelegd.

 In dit artikel ga ik hier dan ook dieper op in. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat is content marketing?
  • Wat kun je ermee? 
  • Waarom zou je er wat mee doen? 
  • Hoe schrijf je content? 
  • Tips hoe kun je het beste inzetten voor je bedrijf? 
  • Wat kun je ervan verwachten?


Het begrip ‘content marketing’ bestaat uit de woorden ‘content en marketing’. Wat betekenen deze woorden precies? Een google-opdracht op het woord ‘content’ leert ons dat het woord het best kan worden omschreven als ‘informatie vastgelegd in tekst, beeld of geluid’. Het begrip wordt gebruikt in marketingjargon. Denk maar aan de begrippen ‘content marketing’, ‘content strategy’, of ‘content kalender’. Op de website van Ensie wordt er nog dieper ingegaan op het begrip content.

 

De betekenis van marketing

Wat is nu de betekenis van marketing? Wie op Wikipedia zoekt, krijgt als antwoord: “Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.”

Bij marketing houd je je bezig met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met het doel om zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te verkopen. Marketingactiviteiten kunnen zowel gericht zijn op het vergroten van de naamsbekendheid en een goed imago als het aanzetten tot concrete actie en het daarmee genereren van omzet.

Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel ‘above the line marketing’. Het gericht aanspreken van consumenten om omzet te genereren wordt ‘below the line marketing’ genoemd.

(Bron: https://www.marketingtermen.nl/begrip/marketing). 

Het begrip ‘content marketing’

Bij content marketing is het doel om via de juiste tekst, beeld of geluid informatie te verschaffen om zo het verkoopproces van je klanten te vergemakkelijken, zodat zij als zij tot aankoop overgaan voor jouw product of dienst kiezen.

Beginnen met het produceren van content

Hoe begin je nu precies met het produceren van content? Een aantal zaken waar je bij de productie van content aan zou moeten denken.

Voor wie?

Allereerst bepaal je voor wie je produceert. De ene klant is de andere niet. De ene klant wil alles uitzoeken en weten. De concentratieboog is laag. Mensen hebben geen tijd om veel informatie tot zich te nemen. Tegenwoordig willen veel lezers snel de informatie scannen. Ze halen er dan de zaken uit dien voor hen belangrijk zijn. De scanbaarheid van een tekst is dus heel belangrijk.

Auditief en visueel ingestelde personen

Wat vind je klant fijn? De ene persoon vindt lezen leuk, de ander wil juist beeld zien en is visueel ingesteld. Weer een andere persoon is auditief ingesteld en wil luisteren.

Waarom content marketing inzetten?

Wat kun je nu met content? Bijna ieder bedrijf wil wel groeien. Nu zijn er natuurlijk verschillende manieren om in contact te komen met potentiële klanten. Te denken valt aan offline activiteiten zoals tv, radio of adverteren. Wij gaan nu even uit van mogelijkheden om te groeien via inzet van online marketing tools. Ook hier geldt dat er dus content gemaakt moet worden om je klanten te overtuigen dat jij het bedrijf bent met de juiste oplossing voor zijn uitdaging.

"Creëer content waar mensen dol op zijn!"

Hoe schrijf je content?

Misschien denk je nu: ‘Hoe produceer ik nu content?’ Voordat je hier mee aan de slag is het goed om over de onderstaande vragen na te denken: 

  • Wat zijn je doelen/doelstellingen? Bijvoorbeeld het schrijven voor een blog, persoonlijke branding of het schrijven van sociale media-inhoud;
  • Wat is je lezerspubliek? Bijvoorbeeld ICT-managers in de leeftijdsgroep van 30 - 50 jaar, woonachtig in de Randstad en bij een bedrijf met meer dan 50 medewerkers;
  • Wat wil je bereiken door je inhoud? Wil je lezers opleiden, jezelf promoten of anderen te helpen een vaardigheid te verwerven?


Zodra je over de antwoorden op bovenstaande vragen beschikt, kun je aan de slag gaan met het maken van de inhoud. 

Natuurlijk is dan wel goed om te weten welke zoekwoorden je kunt gebruiken voor de inhoud van de content. Om een idee te hebben wat de inhoud kan zijn kun je gebruik maken van Google. Je kunt ook naar Google trends om uit te vinden op welke zoekwoorden gezocht wordt. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld platformen in je branche. Kijk dan bij de ‘help functie’ om te zien welke vragen het meest gesteld worden. 

In Google zie je onderaan de pagina ook altijd alternatieven staan waar mensen ook op zoeken als jij je woorden daar invult. Daar kun je mooi op inspringen.

De rol van content marketing

Content is de basis van je (online) marketing. Het is de inhoud die je doelgroep aanzet tot de gewenste actie: zijn klantreis vervolgen, een aankoop doen en ambassadeur worden voor jouw product. Wie zich wel eens de vraag stelt: “Wat kan inbound marketing betekenen voor mijn bedrijf?”, kan niet om content heen. Content is de kern van je (inbound) marketing. Weten wat je klant wil of zoekt, is één ding, daarin voorzien met originele en uitdagende content is een tweede. Heb je die content of kun je die produceren? Dan is het slechts zaak om deze slim aan je doelgroep te presenteren.

Content en inbound marketing vertalen naar de praktijk

Met Hubspot maak je een goed begin met content marketing. Het is optimaal ingericht om hoogwaardige content te koppelen aan elke fase in de customer journey. Daarbij is een hoge mate van automatisering mogelijk, wat scheelt aan tijd die je in marketing investeert. Op basis van jouw ervaring en de voortdurende input van data via handige dashboards, weet jij precies welke content je wil koppelen aan een bepaald soort klant of fase in de customer journey. Zo faciliteer je de klantreis van je doelgroep en maak je van een nietsvermoedende consument een fan en ambassadeur van jouw product.

Wil je weten wat (inbound) marketing via Hubspot kan betekenen voor jouw organisatie? Wij laten het je graag zien, gaan er met je over in gesprek en beantwoorden je vragen.

Wat kan inbound marketing betekenen voor mijn bedrijf?

Met inbound marketing werk je aan een langdurige relatie met je klant, zodat relatief kleine marketinginspanningen leiden tot grote resultaten. Deze vorm van marketing draait om een op basis van data opgesteld klantprofiel, of ‘buyer persona’. Met deze klant in gedachte wordt content gericht geproduceerd en verspreid. Als je weet wie je klant is, weet je ook wat deze belangrijk vindt. Welke triggers er zijn om te beginnen aan de customer journey. Waarbij awareness, consideration en decision als stappen worden doorlopen.

Acquisitie

Bij goede content marketing hoort ook acquisitie. Waarom dit zo belangrijk is, wordt verder uitgelegd. Allereerst de definitie: ‘Acquisitie op het gebied van business to business marketing richt zich op het werven van nieuwe opdrachten en uitbreiden van de klantenkring.’

Waarom acquisitie?

B2b werving op internet is voor jou als ondernemer van belang om je bedrijf in de kijker te spelen bij andere bedrijven. Er zijn verschillende soorten klantenwerving, zoals koude en warme werving. Bij de eerste situatie is er sprake van het benaderen van nieuwe klanten waar eerder geen contact mee is geweest. Bij warm werven is er al eerder contact gelegd en interesse waargenomen. Je gebruikt deze manier om bijvoorbeeld een concrete aanbieding te doen.

Hoe kun je acquisitie inzetten?

Offline heb je de mogelijkheid om actief te bellen, of door een folder te versturen. Dat kost tijd en geld. Online is er sneller en meer eer te behalen om nieuwe klanten te werven. Zet bijvoorbeeld in op social media en maak gebruik van LinkedIn. Online contact leggen met bedrijven is gemakkelijk als je inzicht hebt in waar je doelgroep te vinden is.

Wat kun je ermee bereiken?

Al je inspanningen hebben natuurlijk een doel. Dat doel is nieuwe klanten of opdrachten binnen te halen met als einddoel een hogere omzet voor je bedrijf te realiseren. Bovendien is het belangrijk om het contact te onderhouden. Dan bouw je een langdurige relatie op en daar heb je ook in de toekomst wat aan.

Acquisitie tip

Met definitie acquisitie in je achterhoofd is het belangrijk om een aantal stappen te volgen. Dat begint met goede voorbereiding. Hierbij verzamel je zoveel mogelijk informatie over je potentiële opdrachtgevers. Dan weet jij wat zij nodig hebben en ben jij de oplossing voor hun probleem. Komt er een gesprek? Denk mee met het bedrijf en geef advies. Grote kans dat je een offerte mag opstellen en je de opdracht binnensleept.

11 eenvoudige stappen om een content marketing plan te maken

De 11 stappen:

Stap 1. Zet heldere doelen;

Stap 2. Bepaal je KPI’s;

Stap 3. Ken je doelgroep;

Stap 4. Beoordeel je huidige positie;

Stap 5. Bedenk welke kanalen je wilt inzetten;

Stap 6. Welke content type zet je in?

Stap 7. Bekijk welke middelen je wilt inzetten;

Stap 8. Maak een content kalender;

Stap 9. Maak content;

Stap 10. Distribueer en promoot;

Stap 11. Monitoring.

Zorg dat je aanwezig bent op verschillende platforms en biedt dan daar hulp op verschillende niveau's. Je klant die eerst niets van je bedrijf of organisatie wist, wordt helemaal enthousiast van je producten en diensten en de nieuwe klant gaat jou promoten. Wie wil dat niet? 

Wil je eens weten hoe dit voor jouw bedrijf kan werken, boek dan hieronder een afspraak.

Ja, ik wil een Gratis Brainstormsessie

 

placeholder_200x200

Iets krachtigs

Vertel de lezer meer

De kop en subkop vertellen ons wat je aanbiedt en de formulierkop sluit de deal. Hier kun je uitleggen waarom jouw aanbod zo geweldig is dat je er een formulier voor wilt invullen.

Onthoud:

  • Opsommingen zijn geweldig
  • om voordelen uiteen te zetten en
  • van bezoekers leads te maken.