Zoekmachine marketing SEO

Je website trekt eigenlijk maar weinig bezoekers. En de bezoekers die je hebt, besluiten niet om een formulier of geen gebruik te maken van je diensten of een aankoop te doen. Dat is Frustrerend!

De reden waarom jouw website nog weinig business krijgt, kan zijn omdat deze nog niet zichtbaar genoeg is in de zoekmachines. In dit artikel vertellen we wat zoekmachine marketing is, welke factoren belangrijk zijn, waarom positioneren belangrijk is, zoekwoorden onderzoek en het produceren van content.

Wat vind je hier nog meer?

Wil je weten hoe je website ervoor staat en/of advies over hoe zoekmachine optimalisatie jouw business kan laten groeien?

Laat hier je gegevens achter en ontvang een gratis website onderzoek.

 

 
 

Welke factoren zijn belangrijk voor zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing met de afkorting SEO is de term die we gebruiken voor het beter vindbaar maken van websites en individuele pagina’s(landingspagina’s) in zoekmachines zoals Bing, Google, Yahoo. Het is logisch: hoe beter je vindbaar bent, hoe meer bezoekers en potentiële klanten je mag verwachten. De meeste bedrijven zetten in op niet-betaalde zoekresultaten. Dit noemen we ook wel organische of natuurlijke zoekresultaten.

Bij zoekmachinemarketing zijn een aantal factoren van belang. Niet alleen de techniek, maar ook de strategie en de content moet van hoogstaande kwaliteit zijn om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines. Wil je eens weten hoe jij ervoor staat. Wij kunnen met je mee kijken en zien welke actie's je dient te nemen of welke factoren je verder kunnen helpen.

Gratis SEO rapport

De positie van jouw bedrijf in de markt

  • Hoe staat jouw bedrijf ervoor binnen de markt waarin je opereert?
  • Ben je nog een nieuwkomer of begin je naam te maken?
  • Heb je veel competitie, of juist weinig?
  • Staan jouw producten en diensten te boek als goedkoop of duur?
  • En heb je een goed imago?

Door jezelf deze vragen te stellen, kom je erachter wat jouw marktpositie is. Dit is van invloed op de mening van de potentiële klant over jouw bedrijf en met welke zoekwoorden je gevonden dient te worden. Het is logisch dat het bij zoekmachinemarketing niet alleen draait om de marktpositie, maar ook om de positie in zoekmachines. Hierbij wordt er gekeken naar het resultaat binnen een zoekmachine.

Op welke pagina staat jouw website als er op bepaalde zoektermen wordt gezocht?

De positie van jouw bedrijf, zowel binnen de markt als in de zoekmachines, spelen een belangrijke rol bij het bepalen van het imago van je bedrijf. Websites die bovenaan scoren op Google, worden vaak als betrouwbaarder beoordeeld. En laten we eerlijk zijn: slechts weinig mensen klikken door naar pagina 10 van een zoekterm.

Voor wie zorg jij dat je gevonden wordt in zoekmachines?

Om te kijken voor wie je in de zoekmachines is het goed om te weten wie je klanten zijn en waar zij naar zoeken in Google. Om te achterhalen wie je ideale klant is (buyer persona). Laten we hieronder zien hoe je deze ideale klant kunt vormen.

"Uit onderzoek blijkt dat de marketingstrategie(inbound marketing) met het onderzoeken wie de buyer persona’s zijn gemiddeld 124 procent meer rendement oplevert".

Een buyer persona is daarmee dus onmisbaar voor marketeers. Het is een gedetailleerd en fictief profiel van een klant. Je omschrijft dit personage op basis van gedrag en doelen. Je bepaalt dus waarin de klant geïnteresseerd is en wat deze beweegt om een aankoop te doen of een dienst af te nemen.

Met een buyer persona(ideale klantenprofiel) breng je je doelgroep tot leven. Daardoor begrijpen marketeers beter welke menselijke emoties en handelingen er plaatsvinden, voordat er een aankoop plaatsvindt. Op die manier kan passende content worden bedacht en kan een campagne worden opgezet. Je formuleert een personage aan de hand van vragen als: ‘Welke naam past bij je buyer persona’, ‘Waar woont hij of zij?’,’ Hoe oud is je personage?’, ‘Welke interesses heeft je buyer persona?’, ‘Welke opleiding heeft het personage genoten?’, en ‘Wat is het beroep en hoe ziet zijn of haar verdere carrière eruit?’

Download template buyer persona

Marketeers kunnen de regie nemen over de klantbeleving. Hierbij vraag je je af hoe de klant voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf komt en hoe deze een klant wordt. Daarna zet je uiteen hoe deze klant terug blijft keren. Hiermee identificeer je de interactiemomenten, krijg je inzicht in de behoeften van de klant en wordt het duidelijk of er nog groeimogelijkheden vanuit het perspectief van de klant zijn. Misschien moeten bepaalde processen geoptimaliseerd worden, zodat de klant echt voorop komt te staan.

Aan de slag met zoekwoorden onderzoek

Om een pagina goed te laten scoren in zoekmachines, is het belangrijk te weten op welke zoekwoorden bezoekers(potentiële klanten) zullen zoeken. Hier bestaan programma’s voor, waaronder de Keyword Planner van Google zelf, Semrush, Ahrefs, Ubersuggest en search console van Google. Voordat deze programma’s gebruikt zullen worden, is het goed eerst zelf na te denken over potentiële zoekwoorden. zoekwoorden onderzoekKijk eens in Google of in Bing als je zoekwoorden invoert wat en wie er naar boven komt. Waar zou jij zelf op zoeken als je het antwoord op een bepaalde vraag wilt hebben? Schrijf elk mogelijk zoekwoord op en leg een verzameling aan. Wat ook belangrijk is om te kijken naar de long tail zoekwoorden(minder zoekvolume, wel relevant) en eventueel ook vragen met de zoekwoorden. Vooral omdat voice search steeds belangrijker zal worden. Dus bijv "wat is inbound marketing" of "hoe krijg ik meer mensen naar mijn website"

Wie zelf niet voldoende zoekwoorden kan bedenken, doet er goed aan om vrienden, familie en kennissen te vragen waarop zij zoeken. Probeer om daarbij zo objectief mogelijk te zijn en ze niet te sturen. Schrijf al deze zoekwoorden op en doe daarna onderzoek met bijvoorbeeld de Keyword Planner om erachter te komen wat het daadwerkelijke zoekvolume van deze woorden is. Met deze resultaten kun je dan blogs of andere content schrijven voor je website.

Content fabriceren voor je klanten en zoekmachines

Nu je weet voor wie je content gaat maken en waar deze personen op zoeken, kun je daadwerkelijk aan de slag met het maken van content. Dit kan op allerlei manieren. Natuurlijk kun je (gast)blogs schrijven en uitwisselen, maar je kunt ook een interessante video maken of een podcast opnemen. Vooral de podcast wordt steeds populairder. Het is vooral interessant voor bedrijven die bepaalde exclusieve kennis willen delen en zichzelf als een autoriteit op een kennisgebied willen vestigen.

Content is de spil van zoekmachinemarketing. Goede content sluit aan bij de doelgroep, is relevant en kent een goede opbouw. De content is prettig leesbaar en kent de nodige zoekwoorden. Waar het vroeger loonde om teksten van veel zoekwoorden te voorzien, let bijvoorbeeld Google nu juist op hoe leesbaar de tekst is. De zoekmachine leest jouw tekst alsof het een mens is. Blog actief, bied inhoudelijke content aan en ga de discussie aan met je doelgroep. Daarmee bouw je autoriteit op bij de doelgroep.

Beter gevonden worden in de zoekmachines

Door al deze factoren in ogenschouw te nemen, is de kans op succes groter. De belangrijkste tip is om het simpel te houden. Op het web zijn misschien wel honderden of duizenden tips te vinden om jouw positie in zoekmachines te verbeteren. Het is verstandig eerst de belangrijkste factoren aan te pakken.

Het mag voor zich spreken dat de ondernemer misschien niet de kennis en tijd heeft om zich echt te verdiepen in zoekmachinemarketing. Daarom kan het een goed idee zijn om dit door Online Marketing Business te laten doen.

Zoekmachine marketing bureau in Amsterdam.

Wij nemen dan alle zorgen uit handen, zodat jouw site beter gevonden wordt. Want je wil gewoon advies over zoekmachineoptimalisatie.

Vraag hieronder dan je gratis SEO rapport aan of neem hier contact met ons op.

Gratis SEO rapport

Topics: SEO