9 minuten leestijd

Slimme SEO - zoekmachine optimalisatie

Door: Tom Spoor

Ontdek nu hoe je via Google Search Console meer bezoek op  website krijgt.

Meer traffic naar jouw website zorgt voor nieuw business aanvragen, nieuwsbrief aanmeldingen, downloads van e-books, whitepaper, live chats.

Dit zijn allemaal manieren om nieuwe contacten te krijgen waarmee je contact kunt maken voor verdere groei van je bedrijf.

Met SEO zorg je dat je gevonden wordt door potentiële klanten die op zoek zijn naar oplossingen voor hun probleem. In deze blog gaan we dieper in hoe je eenvoudig meer traffic krijgt op je website. 

SEO - Google Search Console

Table of content

  1. Waar beginnen we? Met jouw website
  2. Google Search Console
  3. Wat kun je nu met de Google Search Console informatie doen!
  4. Wat kun je nu doen als je besluit de webpagina https://www.cloudoplossingen/wat-is-cloud verder te willen optimaliseren om zo meer verkeer te krijgen.
  5. Hoe krijg je nu nog meer zoekwoorden die je kunt gebruiken in je tekst?
  6. Long tail SEO optimalisatie - wat is dat dan?
  7. Waar liggen dan wel grote SEO kansen voor jouw bedrijf om te scoren in met zoekwoorden marketing? MET de zogenaamde Long tail.
  8. Wat doe je als je artikel klaar hebt?
  9. Hoe kan het marketing- en sales team elkaar versterken met content?
  10. Even een summary 

Waar beginnen we? Met jouw website 

Om meer verkeer te krijgen naar jouw website zijn er een aantal mogelijkheden die je kunt uitvoeren. Hieronder helpen wij je met een beproefde methode om snel meer resultaat te krijgen. We gaan uit van je bestaande website…

Google Search Console

We maken gebruik maken van de gratis tools die Google ons biedt namelijk; Google Search Console. 

Met Google Search Console krijg je inzage over de prestaties van je website. Je ziet o.a. op welke zoekopdrachten en pagina’s er verkeer naar je website komt. Dit gaan we later in dit artikel gebruiken.

Belangrijk als je gebruik wilt maken van deze beproefde methode dat je Google Search Console aan je website is gekoppeld.

Indien je Google Search Console nog niet gekoppeld is aan je website, volg dan deze stappen.  Zie hier hoe je dat doet… 

Zodra je inlogt in je Google Search Console dashboard zie je site prestaties. Als je daarop klikt dan krijg je het overzicht te zien op welke zoekopdrachten en pagina’s je website gevonden wordt.

Google search console prestaties

google search console prestaties

Wat kun je nu met de Google Search Console informatie doen!

Hieronder Laten we in een fictief voorbeeld zien hoe je met de informatie uit het Google Search Console aan de slag kunt. In het dashboard zie je dat het aantal klikken op zoekopdrachten “cloud oplossingen” 88 is en dat de url waar website verkeer binnenkomt https://www.cloudoplossingen/wat-is-cloud is en dat deze pagina inmiddels 65 x per maand wordt bekeken. 

Bovendien krijg je via https://www.cloudoplossingen/wat-is-cloud de melding dat het e-book “7 stappen naar een cloud strategie” 3x is gedownload in de afgelopen week.

Aan de hand van deze cijfers is goed om ervoor te zorgen dat het verkeer op deze pagina vergroot wordt naar bijv. 300 klikken per maand. Dit zou een toename op kunnen leveren van meer dan 300%. Als je uitgaat dat je bij 88 klikken je 3x een download hebt dan kan dit aantal al snel oplopen naar 9 downloads van het e-book “7 stappen naar een cloud strategie”.

Met deze downloads krijg je dus “warme contacten” die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf althans je product en dienst. Deze contacten kun je dan bellen en vragen wat de reden is waarom zij e-book gedownload hebben. Oftewel een sales kans.

Wat kun je nu doen als je webpagina  wilt optimaliseren.

Optimalisatie levert meer verkeer voor je website en dit is wat je wilt. Zie hieronder een voorbeeld van de stappen die je kunt nemen. Ga naar je CMS (content management systeem) en check en of voer de onderstaande punten uit;

  • Check of “wat is cloud” in de url - en in de meta description wordt vermeldt (tekst die je ziet als je googled)

  • Is de H1 - H2 goed ingeregeld in de pagina.

H1 en H2 plaatsen voor on-page SEO

  • Zorg dat de content op de pagina aansluit bij de juiste informatie waar je potentiële klanten naar zoeken. Als je echt wilt zorgen dat je goed gaat scoren met SEO zoekoptimalisatie dan is het goed om meer dan 2000 (zoek) woorden te gebruiken in de tekst.

Hoe krijg je nu nog meer zoekwoorden die je kunt gebruiken in je tekst?

Zoek in Google op de zoekwoorden “wat is cloud” onderaan de pagina zie je een overzicht van relevante zoekwoorden waar mensen nog meer op zoeken als er gezocht wordt op “wat is cloud” - deze kun je allemaal gebruiken in je tekst. 

gerelateerde zoekopdrachten in Google search 

Als je uitgaat van dit voorbeeld maak dan een pagina waarin wordt uitgelegd wat potentiële klanten kan verwachten als hij dit artikel leest -

  • Vb “wat is cloud” tegenwoordig lees je vaak over cloud etc wij leggen hieronder uit wat cloud is en wat de mogelijkheden zijn voor logistieke bedrijven.

Bovendien laten we in een business case zien van DHL wat voor voordelen zij behaald hebben en welke uitdagingen zij hadden. 

  • In de table of content staat de inhoudsopgave oftewel alles wat je gaat vertellen op de pagina. 
  •  Wat is cloudopslag
  •  Cloud gebruiken
  •  Public cloud
  • Wat is app cloud
  • etc
  • Plaats ook video’s en eventuele infographics om het geheel op te leuken.
  • Is er een table of content verwerkt in de pagina - zie hieronder 

table of content

  • Of er verschillende content uitingen zijn zoals afbeeldingen, video, podcast, opsommingen.
  • Staat er een CTA in de pagina en sluit die aan bij de doelstellingen van de klant zie hieronder “Gratis proefversie”

CTA voor SEO

  • Check of de pagina is aangemeld in de sitemap
  • Zorgen dat iedere nieuwe pagina wordt aangemeld in Google search

Ga in Google Search Console naar Url- inspectie - voeg dan in de search balk je url toe die je hebt aangepast. Check deze.

 

Nog ff wat extra informatie die je kan helpen om sneller te scoren met de juiste zoekwoorden.

Long tail SEO optimalisatie - wat is dat dan?

Je kunt natuurlijk alles doen om met zoekwoord Cloud te worden gevonden. Zie hieronder het zoekwoord overview voor zoekwoord Cloud. HET zoekvolume op dit zoekwoorden is meer dan 22.000 volume in Nederland. Om op dit zoekwoord dus hoog te scoren in Google wordt lastig als je nog niet zo actief bent met SEO. Waar liggen dan wel grote SEO kansen? met zoekwoorden waar minder verkeer op binnenkomt maar vele kleintjes zorgen ervoor dat je uiteindelijk wel je doelen kunt behalen met SEO - zoekmachine marketing. Hieronder een zoekwoorden overzicht van “cloud”.

 

Waar liggen dan wel grote SEO kansen voor jouw bedrijf om te scoren in met zoekwoorden marketing? Met de zogenaamde Long tail.

Als je kijkt bij de related keywords daar zie je staan 

  • “de cloud” zoekvolume 210 per maand
  • “wat is een cloud” zoekvolume 170 per maand 
  • “wat is cloud” 260 zoekvolume per maand

Dus als je deze woorden met uitleg gaat gebruiken in je teksten is de kans groot dat je hiermee verkeer binnenhaalt van mensen die aan het zoeken zijn naar jouw product/dienst. 

Dan kun je bedenken dat dit zoekwoorden zijn waarmee je wel op redelijk korte termijn hoger kunt komen in de zoekresultaten. De concurrentie is ook redelijk hoog maar als je aan de slag gaat om inhoudelijke content te maken dan kun je hiermee serieus zorgen dat dit verkeer oplevert. 

Deze SEO analyse van zoekwoorden kun je trouwens maken in Semrush (dit is een echte online marketing analyse tool om een goed beeld te vormen hoe jouw business ervoor staat - ook concurrentieanalyse). 

Wil je nog meer tips hier vind je nog De 7 tips om meer uit je zoekmachine marketing - SEO te halen.

Wat doe je als je artikel klaar hebt?

Je gaat dit artikel promoten - Hoe?

Je maakt een LinkedIn post en hierin laat je de voordelen terugkomen. JE maakt een samenvatting met een uitdagende titel voor de LinkedIn post. 

Bijv. het blijkt dat cloud nog niet optimaal wordt ingezet bij logistieke bedrijven.

Vaak zorgt dit voor onnodige verspilling van tijd en zo verlies omzet.

Herken je dit? Hoe ga je hiermee om of lees hoe jouw concurrent dit heeft opgelost.

Download hier dan Link naar artikel. TIP maak gebruik van bit.ly url. verkorter. Hiermee zie je ook hoe vaak jouw artikel bekeken is. 

Als je de post geplaatst hebt in LinkedIn of je eigen profiel of je bedrijfspagina profiel - vraag dan aan je collega’s of je netwerk of zij je blogpost willen liken, sharen of een comment willen geven.

De kans is dan groot dat meer leden van LinkedIn dit in hun netwerk zien en artikel gaan lezen met doel om e-book te downloaden waar je naar verwijst.

Promotie via mail

Als je een mailinglijst hebt dan kun je dit artikel onder de aandacht brengen door de mailing naar je mailinglijst te sturen. Dit kan ook weer voor value zorgen waardoor je afspraken of downloads krijgt.

Hoe kan het marketing- en sales team elkaar versterken met content?

Idealiter werken interne teams samen om de klant tijdens zijn hele klantreis te ondersteunen met de juiste content om de volgende stap in het verkoopproces te maken. Om ervoor te zorgen dat dit vlekkeloos verloopt, zijn er allemaal verschillende marketing- en sales oplossingen.

Waar zie jij manieren om dit op te lossen? Kijk gerust eens naar HubSpot de all-in-one marketing, sales en service oplossing. HubSpot's CRM platform helpt  je om klantenrelaties op te bouwen en te laten groeien. Iedereen in jouw bedrijf werkt vanuit hetzelfde CRM systeem. Dit betekent dat er minder verwarring is over wat je moet doen. Dit kan leiden tot een aangenamere marketing- en sales ervaring voor zowel jezelf als de klant. Waar zie jij verbeteringen in jouw marketing, sales?

hubspot marketing en sales

Even een summary 

  • Gebruik Google Search Console - check je zoekopdrachten en pagina’s waar al verkeer op binnenkomt
  • Optimaliseer en voeg meer relevante zoekwoorden toe
  • Promoot je artikel  
  • Gebruik HubSpot om je content te stroomlijnen en uit te voeren

Wil je eens sparren, schroom niet en klik op de onderstaande button. Voor je het weet, ben je aan de slag om meer business te krijgen.

Wie wil dit nu niet?...

Boek hieronder een afspraak met Online Marketing Business - Gold Partner HubSpot.

Contact ons

Gratis 30 leadgeneratie tips E-book

Vestibulum posuere ante vitae pharetra auctor. Aenean vel sapien nec ligula condimentum dapibus a quis ligula. Aenean imperdiet, sem in rutrum facilisis, erat arcu gravida turpis, vel lacinia augue massa eget nulla. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

Donwload nu de E-book