Voor sociale media met een zakelijke insteek, is LinkedIn het meest in het oog springende platform. Je kunt er contact leggen met branchegenoten om met hen de laatste marktontwikkelingen te delen. Maar het is ook mogelijk om het platform in te zetten om je verkoopactiviteiten te stimuleren. In dit artikel nemen we een aantal mogelijkheden met je door, hoe je dat laatstgenoemde doel kunt bereiken om meer omzet via LinkedIn.

Koester je huidige contacten

Heb je eenmaal een aantrekkelijk profiel samengesteld, dan zou de eerstvolgende stap het toevoegen van reeds bestaande contacten kunnen zijn. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om onder andere je contacten vanuit onder andere Outlook, Gmail, Hotmail en Yahoo Mail te importeren. Al je contacten die ook in het bezit zijn van een LinkedIn account, worden in jouw contactenlijst gemarkeerd met een blauw icoontje. Voeg in eerste instantie alleen mensen toe, die je ook echt kent. Dat kunnen ook (ex-)collega’s zijn of zelfs oud-klasgenoten. Zij zullen tijdens je eerste stappen richting meer omzet je meest trouwe ambassadeurs zijn.

Werk aan je reputatie via Linked In groepen

Om meer te kunnen verkopen, is het doorgaans zaak dat je meer potentiële klanten weet te bereiken. De snelste methode hiervoor via LinkedIn is, door je aan te melden bij één of meer LinkedIn groepen die in relatie staan tot de branche waarin je zelf actief bent. Je kunt overigens ook zelfstandig zo’n LinkedIn groep opzetten om daarin jouw expertise met anderen te delen. Dat delen is vanzelfsprekend een belangrijke factor op het sociale netwerk. Je oogst hiermee waardering bij andere groepsleden, zeker wanneer de informatie die je deelt waardevol is. Je toenemende naamsbekendheid in de groepen kan ertoe leiden, dat andere LinkedIn deelnemers je regelmatiger gaan benaderden voor het concreet doen van zaken. 

Leads kopen zie hier hoe je dit kunt doen?

Onderscheid je LinkedIn profiel van je concurrenten

Ander factoren die in je LinkedIn profiel voor een hogere omzet kunnen zorgen, zijn bijvoorbeeld het plaatsen van een link naar je blog of een koppeling naar je Twitter account. Communiceer verder ook duidelijk wat je bedrijfsactiviteiten zijn en deins er ook vooral niet voor terug om regelmatig nieuwe branche gerichte tips, adviezen en promoties via dit kanaal te verspreiden. Probeer daarbij duidelijk onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrentie. Voeg dus uniek beeldmateriaal toe aan de platte teksten. Denk in dat geval niet alleen aan bedrijfsfoto’s, maar ook aan video’s, Slideshare-presentaties en infographics.

Je autoriteit in jouw branche bezorgt je een hogere omzet in linkedin

De route richting meer omzet via LinkedIn verloopt dus vooral via de manier waarop je jezelf via LinkedIn presenteert. Wordt je vanwege uw sociale activiteiten op het netwerk steeds vaker gezien als een autoriteit in jouw branche, dan kun je ervan verzekerd zijn dat dit ook een positieve uitwerking heeft op je omzet. Hou daarbij wel in de gaten dat je sociaal actief blijft als je eenmaal deze toppositie in jouw branche heeft bereikt. Het laten verslonzen ervan kan per slot van rekening tot gevolg hebben dat jouw invloedrijke plek razendsnel wordt ingenomen door iemand die het kunstje van je af heeft gekeken en vervolgens intensiever sociaal actief werd dan jezelf.

Wat doe jij om aan meer omzet via linkedin te komen? Gebruik jij ook LinkedIn?

Download hier je GRATIS e-book "Leer in 7 stappen hoe je sneller meer kwalitatieve sales afspraken krijgt via  LinkedIn" 

Topics: LinkedIn