Klanten binnenhalen, hoe doe je dat? 

Klanten binnenhalen is erg belangrijk, maar vooral in de B2B sector uitdagend. Wij laten je graag kennismaken met verschillende mogelijkheden om nieuwe klanten binnen te halen, zowel online als offline. En in hoeverre een handige tool zoals HubSpot je daarin kan ondersteunen. 

Hoe haal ik B2B klanten binnen: online en/of offline?

B2B staat voor business to business. Jij biedt met je bedrijf producten en/of diensten aan die worden afgenomen door een ander bedrijf. Maar voordat je kunt starten met het binnenhalen van klanten, is het van belang om in kaart te brengen wat je doel precies is. En maak dit zo specifiek mogelijk. Ga je dit offline of online realiseren, of kies je voor een combinatie tussen beide? Wat betreft offline kun je bijvoorbeeld denken aan telefonische acquisitie, het deelnemen aan beurzen en netwerkclubs en online aan SEO, SEA en social media. 

Wie is je ideale klant?

Om te bepalen hoe je jouw klanten het beste kunt bereiken, is het eerst van belang om helder te hebben wie je ideale klant is en wanneer je deze het beste kunt bereiken. 

Waar zijn jouw potentiële klanten actief, hoe komen ze aan hun informatie en naar welke informatie zijn ze nog op zoek? Heb je dit allemaal in kaart gebracht en heb je dus jouw buyer persona’s gecreëerd? Dan wordt het hoog tijd om structuur aan te brengen in al die informatie.

via Gfycat

Dit kan door gebruik te maken van het handige CRM-systeem van HubSpot. Het is en blijft overzichtelijk in welke fase van het aankoopproces jouw contacten zich bevinden en welke vorm van content daarbij past. Denk bijvoorbeeld aan teksten, video, een whitepaper, een e-book, een nieuwsbrief, etc. 

Hoe haal je online B2B-klanten binnen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om online klanten binnen te halen. Je streeft als het goed is als ondernemer, directeur eigenaar naar groei. Dit realiseer je door je huidige klanten te behouden eventueel extra diensten, producten of services aan te verkopen of door het binnenhalen van nieuwe klanten. Online zijn er 2 mogelijkheden om dit te realiseren namelijk via de zoekmachines (Google, Bing, Yahoo en via Social Media in de B2B wereld vooral LinkedIn. De middelen en tools om dit te kunnen realiseren zijn o.a. 

  •         Zoekmachine marketing (SEO)
  •         Advertising (SEA)
  •         Social media
  •         E-mailmarketing
  •         Bloggen 

Al het bovenstaande valt of staat met een goede en goed vindbare website waarop je producten en/of diensten worden aangeboden. Je kunt nog zo een goede e-mail versturen, maar als de website waar ze dan op uitkomen van slechte kwaliteit is en niet de juiste call-to-actions heeft, zijn je bezoekers net zo snel weg als ze gekomen zijn. 

Goede samenhang in CRM, e-mails, website formulieren, blogs, call to action en social media content realiseer je eenvoudig met HubSpot. 

Hoe bereik je offline B2B-klanten?

Niet alleen online, maar ook offline is het belangrijk om klanten binnen te halen. Wanneer je een goed CRM-systeem hebt, laat dit ook duidelijk zien welke (potentiële) klanten behoefte hebben aan contact, in welke aankoopfase ze zitten en of ze bijvoorbeeld actie ondernomen hebben naar aanleiding van jouw e-mail. Telefonische acquisitie, het nabellen van klanten, kan door middel van de calling tool in HubSpot. 

Hoe doe ik dit?

Een goede vraag. Offline is het slim om gerelateerde bijeenkomsten, beurzen en netwerkclubs te bezoeken. Misschien is het zelfs wel interessant om jezelf aan te melden als spreker.

Online acquisitie kan weer op hele andere manieren, zoals het versturen van nieuwsbrieven aan potentiële klanten of juist aan loyale klanten voor upselling. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen, een persoonlijke, klantgerichte service te bieden. 

Alles draait om de juiste balans

In de B2B zijn warme acquisitie en contentmarketing belangrijke sleutelwoorden. Contentmarketing is een ondergeschoven kindje dat juist veel goede contacten kan opleveren. Denk aan het delen van kennis om als autoriteit gezien te worden. 

De echte professionals kiezen voor een juiste combinatie tussen online en offline methoden om hun B2B klanten te bereiken, binnen te halen en binnen te houden.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van HubSpot voor het aantrekken en aanhouden van B2B klanten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Wil jij meer klanten binnenhalen? Door inzet van LinkedIn kan dit een stuk eenvoudiger.

Wil je weten hoe?

Download hieronder het e-book "leer in 7 stappen hoe je meer kwalitatieve afspraken krijgt via LinkedIn".

Download het e-book hier

 

Topics: Meer klanten