Hubspot vs Wordpress: vergelijking

Dus jij denkt erover om een website te lanceren (of opnieuw te lanceren). Je hebt waarschijnlijk gehoord van populaire diensten zoals HubSpot CMS en WordPress. Welke moet je kiezen (als een van beide)?

Laten we HubSpot en WordPress eens tegen elkaar uitspelen en zien wie er als beste uit de bus komt.

In deze blog zullen we zowel HubSpot als WordPress's toegang tot data, analytics, blog management, uitbreidbaarheid, pagina opbouw, zoekmachine optimalisatie (SEO), en theming en stijlen behandelen.

Content Management Systemen

Zowel HubSpot als WordPress bieden hun gebruikers content management systemen. Een content management systeem (CMS) geeft website ontwikkelaars, eigenaren en beheerders de mogelijkheid om web content te bouwen, schrijven, wijzigen en uit te breiden.

Het gebruik van een CMS betekent dat je geen code hoeft te schrijven om een pagina aan te passen, een blog post te publiceren, een product toe te voegen, of eenvoudige instellingen te wijzigen. Zowel HubSpot CMS als WordPress doen deze dingen en meer.

HubSpot CMS

HubSpot werd gelanceerd in 2006 en zette de marketingwereld in vuur en vlam met het praatje over "inbound marketing". In zijn kern is HubSpot een marketingbedrijf dat software en diensten aanbiedt om bedrijven te helpen groeien.

Een van hun softwarepakketten is het HubSpot Content Management System (voorheen het HubSpot Content Optimization System). HubSpot CMS is een website bouwer en blogging platform dat naadloos samenwerkt met HubSpot's e-mail, marketing, analytics, en zoekmachine optimalisatie (SEO) diensten.

Het HubSpot CMS is een alles-in-één oplossing voor jouw online marketing behoeften. Volgens HubSpot maken meer dan 100.000 klanten gebruik van hun diensten (hun klantenbestand is in de afgelopen drie jaar verdubbeld).

WordPress

Vergelijk dat met WordPress - het populairste CMS op het Web - met meer dan 60 miljoen actieve websites (waaronder 35% van de top 10k meest bezochte websites). WordPress is in de kern een content management systeem, dus de natuurlijke focus van HubSpot en WordPress zijn verschillend.

HubSpot is in de eerste plaats een gestroomlijnde marketingdienst. WordPress is in de eerste plaats een flexibel CMS.

Bijgevolg hebben deze twee platformen verschillende sterktes en zwaktes en de middelen om hun zwaktes te versterken verschillen.

HubSpot vs WordPress

Laten we deze twee eens in de ring zetten en kijken wie er als overwinnaar uit de bus komt.

Toegang tot gegevens: Jouw organisatie heeft toegang nodig tot de gegevens van haar website. Misschien wil je toegang tot de gegevens van jouw website om jouw eigen handmatige back-ups te maken of om jouw website over te zetten van de ene host of CMS naar de andere.

Gelukkig geven zowel HubSpot als WordPress hun gebruikers toegang tot hun gegevens. HubSpot geeft hun klanten de mogelijkheid om bijna alles van hun marketing, client relationship management (CRM), en CMS software te exporteren, inclusief:

  • Gepubliceerde sociale media berichten
  • Formulier inzendingen
  • Landingspagina gegevens
  • Trefwoorden gegevens
  • Pagina prestatie gegevens
  • E-mail prestaties
  • Gegevens van ontvangers voor een bepaalde e-mail
  • Gegevens voor gepubliceerde blogberichten
  • Website data (pagina HTML, file manager bestanden, URL mappings, Sitemap)
  • Lijst van contacten, bedrijven, of deals

WordPress is open source software - wat betekent dat iedereen het kan gebruiken, verspreiden of aanpassen. Dus WordPress geeft haar gebruikers onbeperkte toegang tot hun gegevens, waaronder:

  • Berichten
  • Pagina's
  • Commentaren
  • Aangepaste velden
  • Navigatie menu's

Houd er wel rekening mee dat het exporteren van al je gegevens van een van beide diensten meerdere exportbestanden kan vereisen voor verschillende gegevenstypes.

Bovendien, alleen omdat je jouw gegevens hebt, betekent niet dat je ze op een server kunt plaatsen en een functionele website hebt. Als je jouw gegevens moet exporteren om ze naar een andere host of CMS over te zetten, heb je mogelijk de hulp van een web-ontwikkelaar nodig.

Analytics

Als je van plan bent jouw website te gelde te maken (of jouw inkomen te laten groeien), wil je jouw online verkeer kunnen kwantificeren. Dat is waar analytics voor zijn.

Als je geen gebruik maakt van web analytics om het verkeer op jouw website bij te houden, mis je belangrijke gegevens over wat het verkeer aanjaagt, klanten converteert, en bezoekers doet bouncen.

HubSpot's analytics software is robuust - vooral wanneer het wordt gebruikt in combinatie met hun marketingdiensten.

HubSpot's analytics software is ingebouwd in het HubSpot CMS. HubSpot geeft jou een one-stop all-in-one oplossing voor jouw website en analytics behoeften. HubSpot zal je toelaten om jouw website te lanceren en onmiddellijk te beginnen met het opvolgen van bezoekers.

WordPress, aan de andere kant, bevat standaard geen analytics. Maar analytics zijn gemakkelijk toe te voegen aan elke WordPress website.

Plugins zoals JetPack en Monster Analytics maken WordPress analytics bijna "plug and play". Plus, bedrijven die ervoor kiezen om WordPress te gebruiken voor hun CMS maar HubSpot voor marketing (ja, dat is mogelijk) kunnen hun HubSpot analytics tracking integreren in hun WordPress website.

HubSpot heeft een marketplace waar je uit vele modules kunt kiezen, bij Wordpress zijn dit plugins. Het grote voordeel van HubSpot is dat de CMS direct gekoppeld is aan e-mail programma, livechat, Call to action, formulieren en de daarbij behorende analytics. Dit is in Wordpress niet mogelijk. 

Wil je eens verder sparren schroom niet en klik op de button. Voor je het weet ben je aan de slag om meer business te krijgen. Wie wil dit nu niet?...

Boek dan direct een gratis gesprek!