Hoe kom je in contact met je ideale klant?

Om hier achter te komen is het goed om je klantprofiel scherp te hebben en dus de juiste weergave te hebben van je ideale klant.

Zodra je dit weet, helpt dit je om betere content en aanbiedingen te maken. Je kunt dan makkelijker je producten en diensten aan laten sluiten bij de wensen van je klant. 

De buyer persona - ideale klantprofiel voor meer structuur en duidelijke communicatie

Waarom maak je ideale klantprofielen (buyer persona's)

Een buyer persona is een weergave van een fictief persoon die het meeste lijkt op je ideale klant. Als je gaat communiceren namens je organisatie is het van belang dat je exact weet met wie. De kans is anders groot dat je uiteindelijk met de verkeerde personen aan tafel komt, zonde van je tijd en energie. Zodra je de buyer persona's hebt bepaald ga je kijken in welke fase van het aankoopproces ze zitten, dat wordt hieronder toegelicht.

De verschillende fases van in het aankoopproces van potentiële klanten!

De awareness fase 

Een klant komt erachter dat die een probleem heeft en zoekt hier dan een oplossing voor. De klant zit in de zogenaamde bewustzijn fase (awareness fase). De zoektocht begint vaak op internet meestal in google. 

Als wij naar onze eigen business kijken, wij helpen ICT bedrijven aan meer leads, afspraken en omzet om de business te laten groeien. Dit houdt in dat bedrijven dan kunnen zoeken naar het antwoord op de vragen "hoe krijg ik nieuwe klanten?", "hoe laat ik mijn omzet groeien"?, "hoe krijg ik meer omzet?", "hoe krijgen meer afspraken met potentiële klanten?" etc. Op deze zoekwoorden moet je gevonden worden. Wat kun je dan inzetten om nieuwe klanten aan te trekken?

  • eBook
  • Analyst Report
  • Guide
  • Checklist
  • How-to Guide
  • Game/Quiz
  • Sample Agenda

De consideration fase

Het kan ook zijn dat iemand bewust is van zijn probleem en heeft al gezocht naar mogelijke oplossingen en overweegt diverse alternatieven. Dit is de zogenaamde consideration fase. In het geval van onze klanten kan de overweging zijn.

"Ga het zelf doen (koude acquisitie of besteed ik dit uit)"?.

"Ga ik budget reserveren om te adverteren op LinkedIn of Adwords?.

"Ga ik een workshop LinkedIn volgen?"

"Ga ik LinkedIn leadgeneratie uitbesteden?".

"Ga ik meer content maken om gevonden te worden in Google en/of maak ik pagina's waar mensen een whitepaper of een e-book kunnen downloaden?.

Allerlei keuzes waar een klant in terecht komt. Voor ons geldt dat het dan belangrijk is om gevonden te worden in Google.nl en dat LinkedIn en inbound marketing de manier is om in contact te komen met ideale klanten. Want dit zijn onze producten die wij aanbieden aan onze klanten de ICT bedrijven. Welke middelen kun je dan inzetten in deze fase?

  • Podcast
  • Webinar
  • Worksheet
  • Template
  • Calculator
  • Comparison Guide
  • Practice Test

De decision fase

Uiteindelijk bereikt je ideale klant de fase dat hij een beslissing neemt welke oplossing hij aanschaft om zijn resultaten te halen die tot doel gesteld zijn. Dit kun je ondersteunen door blogs of landingspagina's te maken met prijzen, omtrent linkedin en Hubspot inbound marketing. Gratis workshops. Free consultant etc. Dit is de zogenaamde decision fase bij inbound marketing.

In de decision fase kun je de volgende producten inzetten:

  • FAQ Guide
  • Self-Assessment
  • Demo/Trial
  • Meeting w/ Sales Rep
  • Product Brochure

Wil je eens weten hoe dit voor jouw business kan werken?

Klik hieronder op de button en plan dan een kennismakingsgesprek in, we gaan samen kijken hoe jouw bestaande content meer actie kan opleveren.

Ja, ik wil een Gratis Brainstormsessie