Een opmerkelijke titel toch? Maar het is serieus bedoeld en vanuit m’n praktijkervaring over marketing automation en campagnes maken geschreven. Er zijn wel wat uitdagingen op dat gebied die ik met vier inspirerende en zelf bedachte titels eens onder de aandacht wil brengen. Gelukkig is er ook een oplossing, of beter één oplossing die je hieronder vindt…

Blogtitel 1: “Dikke tooling, dunne resultaten”

Herken je dit? Een directeur vraagt of er inzichtelijk gemaakt kan worden hoe het ervoor staat met de online campagne. Het antwoord blijft uit of volgt pas enkele dagen later, waardoor de informatie niet actueel meer is.

Het probleem?

Een overvloed aan tooling! Data moet komen uit een CRM systeem, een campagne systeem, een sales lead managementsysteem en,” o ja”, er was ook nog ergens een advertentie gedaan en een klant had aangegeven om van de e-maillijst verwijderd te willen worden. Voor iedere aparte discipline is er een specialist nodig. Herkenbaar?

Het is meestal de reden waarom een campagne plotseling doodbloedt of dunne resultaten oplevert, omdat de inspanning te groot is en er teveel collega’s bij betrokken zijn. Dat is pas kostbaar.

Blogtitel 2: “Stop met het kopen van leadlijsten!”

Deze tweede titel gaat over nog iets merkwaardigs wat ik signaleer. Er zijn bedrijven die al tientallen jaren bestaan, maar toch besluiten om eerst leads of adressenlijsten te kopen. Dat geeft op voorhand al veel werk. De ontvanger zal via een opt-in namelijk wel eerst toestemming moeten geven volgens de regels van de AVG wetgeving. Beter is om te bedenken dat je de klanten en de business al hebt.

Structureer dat, ga met collega’s in gesprek, onderzoek de beschikbare klantdata uit al die verschillende systemen en voeg het samen tot één actueel en duidelijk bestand, waarop een campagne gedaan kan worden.

Blogtitel 3: “Een dure website levert niet automatisch conversie op”

Zonder bezoekers heb je niets aan je website. Dat is alvast een duidelijke stelling, maar er is mij nog iets vreemds opgevallen. Als er wel bezoekers zijn, dan maken de meeste bedrijven geen gebruik van IP tracking, waardoor zij niet kunnen zien wie naar ze aan het lonken is. Gemiste verkoopkansen noem ik dat. Eens? Beter is als die verkoopkansen zich via een duidelijk dashboard aan je kenbaar maken.

Blogtitel 4: “Overal inloggen of alles in één?

Een overvloed aan tooling en weer een applicatie erbij…Het zorgt er ook voor dat softwareversies up-to-date moeten zijn, dat veel verschillende inloggegevens onthouden moeten worden en dat je niet proactief kunt monitoren of jouw kostbare campagne ook rendement oplevert.

Alles in één betekent het opslaan van meer dan 1.000.000 marketingcontacten, het classificeren van klanten door middel van ‘Custom Objects”, het kunnen maken van offertes, overzicht houden op de sales pipeline, een CRM-systeem, een blogsysteem, een advertentiesysteem, een content management systeem en het maken en bijhouden van advertenties.

Dan was ik nog bijna vergeten dat je ook met geïnteresseerde klanten kunt chatten…

De werkelijke blogtitel?

Die had kunnen heten: “Koop HubSpot voor dikke resultaten!” Maar dat vond ik wat banaal.

De meerwaarde van marketing automation zit namelijk niet alleen in de oplossing, maar vooral in de combinatie die we met LinkedIn en HubSpot maken.

Online Marketing Business helpt je graag proactief met de activatie via sociale media van alles wat voor jouw bedrijf onder de aandacht moet komen bij nieuwe of bestaande doelgroepen. Schrijven doen we  overigens ook graag.

Tom Spoor – telefoonnummer: 06 – 24 235 399 of e-mail: tom@onlinemarketingbusiness.nl