Investeren in online marketing.

Elke ondernemer zou dit in zijn businessplan voor 2021 moeten opnemen, maar eerder mag natuurlijk ook. Waarom? Vooral omdat onze maatschappij door elkaar geschud is. Alles was ineens anders, alles moet ineens anders. Zekerheden staan ter discussie, en vanzelfsprekendheden vervagen. Daarom deze 6 tips om juist nu serieus in online marketing te investeren.

1. Het vergroten van verkoopkansen

Veel bedrijven zullen een grotere focus in het businessplan hebben op nieuwe klanten, omdat de gebruikelijke omzetten bij bestaande klanten niet altijd zeker zijn. Natuurlijk verschilt dit per branche, maar er zal ongetwijfeld meer gekeken worden welke klanten echt rendement opleveren. 

Door een aantal keren per maand, bij voorkeur tweewekelijks, met nieuwe klanten te communiceren zullen de verkoopkansen toenemen.

2. De klant zit ergens anders

De bereikbaarheid van klanten is uitdagender geworden. Dat komt omdat zij minder vaak op kantoor werken en lang niet altijd van elke klant het mobiele telefoonnummer beschikbaar is. Ook zullen er minder koppen koffie, tussen accountmanagers en klanten, zijn gedronken. De sales rol was de afgelopen maanden vooral ook online. Daarom is online marketing een prima aanvulling om toch met klanten in contact te blijven en op het netvlies te komen van nieuwe klanten.

3. Jouw bedrijf komt bij grote doelgroepen onder de aandacht

Er zijn tegenwoordig slimme manieren om online met grote groepen mensen in contact de komen. Niet alleen door bijvoorbeeld op LinkedIn zogenaamde ‘sponsored content’ aan te bieden, maar ook door ambassadeurs te creëren die bereid zijn om jouw bedrijfsinformatie te delen. Dat kunnen zowel medewerkers zijn als externen die jouw bedrijf een warm hart toedragen.

4. Klanten maken online de keuze om met jou in gesprek te gaan

In het verleden was het vooral de account manager die als eerste het contact opende met nieuwe klanten. Tegenwoordig is er een veel grotere rol voor marketing weggelegd. Klanten maken in de meeste gevallen via internet vooraf een keuze met wie zij in gesprek willen gaan. 

5. Telefoneren wordt steeds uitdagender

De corona crisis heeft de uitdaging van telefonisch contact alleen maar groter gemaakt, vanwege reden 2. Je zult daarnaast vast wel herkennen dat er steeds meer mensen zijn die ‘bel-mij-niet’ aangeven bij het eerste klantcontact. Vergelijk het maar met ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ bordjes waarmee accountmanagers in het verleden geweerd werden bij de voordeur. Daarnaast mag je, volgens de AVG wetgeving, niet zomaar telefonisch naar een persoon vragen als daar nog geen relatie mee bestaat. “Wie gaat bij u over inkoop”, dat mag wel. Het is dan aan de receptionist(e) of je doorverbonden wordt… 

6. Kostenbesparing

Wat ga je doen als jouw bedrijf groeit? Moet je tegenwoordig voor elke functie nog wel iemand aannemen? Wil je opvallen dan kun je dat met een marketingmedewerker doen, zolang je zeker weet dat deze collega ook waarde toevoegt aan het bedrijf. Steeds vaker gaat het om meetbaarheid. En dat is precies wat we met online marketing kunnen realiseren. Een investering is namelijk te koppelen aan het aantal geleverde verkoopkansen. 

Samen extra business kansen creëren?

Investeer 30 min van je tijd en hoor waarom online marketing voor jou belangrijk is en wat jij kunt bereiken met online marketing.

Boek hieronder een gratis kennismakingsgesprek.

Zin in anders? Boek een call

Tom Spoor – telefoonnummer: 06 – 24 235 399 of e-mail: tom@onlinemarketingbusiness.nl